Legea cu privire la organizațiile necomerciale: 3 ani de implementare

Legea cu privire la organizațiile necomerciale: 3 ani de implementare

În anul 2020, în rezultatul eforturilor organizațiilor societății civile,  a fost adoptată noua Lege cu privire la organizațiile necomerciale. Legea 86 a fost elaborată pentru îmbunătățirea cadrului legal cu privire la organizațiile necomerciale în vederea corespunderii cu standardele internaționale și europene privind libertatea de asociere.

Astfel, modificările aduse prin Legea 86/2020 vizează mai multe dimensiuni de activitate ale organizațiilor necomerciale precum: constituirea și înregistrarea organizațiilor necomerciale, organizarea activității organelor de conducere, cerințe de transparență, precum și stabilirea procedurii de atribuire a statutului de utilitate publică.

De la adoptarea legii au trecut trei ani. În acest context, Centrul CONTACT, cu susținerea financiară a Suediei, și-a propus să facă o analiză a acesteia, pentru a vedea dacă legea corespunde nevoilor organizațiilor necomerciale și oferă un mediu legal favorabil pentru dezvoltarea sectorului asociativ.

Pentru această sarcină au fost realizate mai multe interviuri și întâlniri cu organizațiile necomerciale, iar în rezultatul acestora, au fost formulate câteva constatări în ceea ce privește eficiența implementării Legii 86/2020.

În mare parte respondenții nu au întâmpinat dificultăți în înțelegerea și conformarea cu prevederile legale noi intrate în vigoare. Totuși, s-a identificat că organizațiile mici și cele noi formate au nevoie de suport suplimentar pentru a se conforma prevederilor legale. În acest sens, sunt necesare măsuri de consolidare a capacităților organizațiilor mici pentru ași desfășura activitatea conform prevederilor statutare. La fel, sunt necesare instrucțiuni privind modul de ținere a documentației organizației necomerciale pentru evitarea pierderii documentelor interne și o mai bună funcționare a acesteia.

De asemenea, s-a constatat că este necesar de a modifica prevederile art. 7, alin. (3), 16, alin. (3) și art. 28, alin. (1) prin reglementarea temeiurilor de asigurare a accesului la informație despre activitatea organizației necomerciale, excluderea prevederilor care oferă dreptul autorităților publice să inițieze procedura de lichidare forțată a organizațiilor necomerciale. În continuarea aceleiași constatări, este necesar de a reglementa expres situațiile de aplicare a măsurii de lichidare forțată față organizațiile necomerciale în vederea evitării încălcării dreptului la libera asociere și a susținerii abuzurilor împotriva activității organizațiilor necomerciale.

Un alt aspect important care necesită reglementare sunt norme privind atribuțiile și durata mandatului Administratorului, deoarece, organizațiile nou create sau cele mici, în cazul în care nu dețin competențe juridice, nu cunosc cum ar fi corect reglementarea acestor aspect în statutul organizației. De asemenea, este necesar divizarea clară a atribuțiilor și a sferei de competență dacă organizația a numit în funcție doi Administratori în vederea evitării conflictelor de dublare a competențelor.

Tot în procesul analizei prevederilor legale s-a constatat că este necesar digitalizarea serviciilor de înregistrare a organizațiilor necomerciale și acordarea posibilității de depunerea acestora și prin intermediul unui sistem informațional automatizat. La fel, atragem atenția că Registrul de stat al persoanelor juridice nu corespunde prevederilor legale stabilite de Legea cu privire la registre. O altă constatare în ceea ce privește serviciile digitale oferite de Agenția Servicii Publice reprezintă faptul că organizațiilor necomerciale nu le este oferită posibilitatea de a obține Extrasul din Registrul de Stat al persoanelor juridice în format electronic însă doar pe suport de hârtie, spre deosebire de organizațiile comerciale care pot obține acest document în format electronic.

Reieșind din actele normative, documentele de politici analizate și rezultatul Cercetării, solicităm autorităților publice:

  • Modificarea prevederilor art. 7, alin. (3) din Legea 86/2020 după cum urmează: ”Organizația necomercială publică informații despre structura internă, scopul, obiectivele și activitățile sale pe pagina web oficială sau în alte surse de informație. La solicitare, organizația necomercială poate furniza informații despre activitatea sa numai dacă nu prejudiciază activitatea și numele organizației, protecția datelor cu caracter personal și drepturile de proprietate intelectuală.” pentru a asigura principiul autonomiei și tratamentului egal al organizației necomerciale;
  • Abrogarea prevederilor art. 16, alin. (3) din Legea 86/2020, în partea ce ține de ”Neprezentarea raportului anual de activitate după solicitarea repetată a Ministerului Justiției constituie temei pentru inițierea procedurii de lichidare forțată dacă raportul de activitate nu a fost prezentat în termen de 6 luni de la cea de-a doua solicitare. Examinarea cererii de lichidare forțată ține de competența Judecătoriei Chișinău.”, deoarece îngrădește dreptul la asociere, iar neprezentarea raportului de activitate nu reprezintă o încălcare deosebit de gravă pentru a exista motiv de lichidare a organizației;
  • Modificarea art. 28, alin. (1) din Legea 86/2020 prin excluderea sintagmei ”În privința organizațiilor necomerciale care nu vor efectua modificările necesare în termenul indicat se va iniția procedura de lichidare forțată.”, în vederea evitării aplicării prevederilor legale respective în detrimentul organizațiilor necomerciale;
  • Ajustarea prevederilor Regulamentului cu privire la mecanismul desemnării procentuale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1286/2016 cu prevederile Legii 86/2020 și excluderea neconcordanțelor existente între aceste două acte normative;
  • Digitalizarea serviciilor Agenției Servicii Publice prin instituirea Registrului de stat al persoanelor juridice în format de sistem informațional automatizat;
  • Instituirea posibilității de a depune dosarul pentru înregistrarea organizației necomerciale prin intermediul unui sistem informațional automatizat (ca în situația obținerii actelor permisive), precum și obținerea Extrasului din Registrul de stat al persoanelor juridice în format electronic;
  • Elaborarea unor instrucțiuni privind procedura de înregistrare și elaborare a actelor de constituire și activitate a organizațiilor necomerciale, care vor acorda suport organizațiilor mici în desfășurarea activităților.

Analiza completă poate fi accesată aici

În aceeași ordine de idei, menționăm că potrivit Programului de dezvoltare a organizațiilor societății civile pentru perioada 2024-2027, sunt necesare măsuri suplimentare pentru dezvoltarea dinamică a unei societăți civile. Cu toate că a fost îmbunătățit cadrul normativ, totuși există restanțe în realizarea acțiunilor de implementare a legii și a acțiunilor din documentele de politici anterioare care să contribuie la o mai bună consolidare a societății civile.

Centrul CONTACT își manifestă deschiderea pentru colaborarea cu autoritățile în vederea îmbunătățirii cadrului legal care să ofere un mediu favorabil pentru dezvoltarea sectorului asociativ.

Pentru mai multe detalii, vă rugăm să contactați Centrul CONTACT la adresa: info@contact.md sau info.ong.contact@gmail.com.